Skillnad mellan versioner av "Nyckelområden:1164"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
 
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 4: Rad 4:
 
|Rubrik=Ledarutbildningar
 
|Rubrik=Ledarutbildningar
 
|Sammanfattning=Utbildningar för samtliga förskolechefer, rektorer och förstelärare.
 
|Sammanfattning=Utbildningar för samtliga förskolechefer, rektorer och förstelärare.
|Detaljer=x
+
|Detaljer=Nedan finns några exempel på några utbildningar.
== Ledaskapsakademin  för blivande chefer i kommunen==
+
=== Ledaskapsakademin  för blivande chefer i kommunen===
 
Ledarskapsakademin är ett ledarförberedande program i Linköpings kommun. Akademin medverkar till att trygga försörjningen av morgondagens ledare i Linköpings kommun.
 
Ledarskapsakademin är ett ledarförberedande program i Linköpings kommun. Akademin medverkar till att trygga försörjningen av morgondagens ledare i Linköpings kommun.
=== Programmet ===
+
==== Programmet ====
 
Ledarskapsakademin genomförs i samarbete med fem kommuner. De medverkande kommunerna är Järfälla, Linköping, Nacka, Norrköping och Sollentuna.
 
Ledarskapsakademin genomförs i samarbete med fem kommuner. De medverkande kommunerna är Järfälla, Linköping, Nacka, Norrköping och Sollentuna.
 
Genom intressanta föreläsningar, litteraturstudier och reflektioner ges möjligheten för medarbetare att utvecklas och lära om chef- och ledarskap i kommunal verksamhet.
 
Genom intressanta föreläsningar, litteraturstudier och reflektioner ges möjligheten för medarbetare att utvecklas och lära om chef- och ledarskap i kommunal verksamhet.
  
 
Ledarskapsakademin pågår under ett år och omfattningen är ca 2-3 dagar per månad. Programmet startar vartannat år.
 
Ledarskapsakademin pågår under ett år och omfattningen är ca 2-3 dagar per månad. Programmet startar vartannat år.
== Rekryteringsutbildning==
+
=== Rekryteringsutbildning===
=== Bakgrund ===
+
==== Bakgrund ====
 
Att rekrytera goda ledare för uppdrag som förskolechefer och rektorer är en synnerligen viktig fråga för den framtida skolutvecklingen. All aktuell skol-forskning visar att rektor och förskolechefer har en avgörande betydelse för barnens/elevernas resultat och måluppfyllelse.
 
Att rekrytera goda ledare för uppdrag som förskolechefer och rektorer är en synnerligen viktig fråga för den framtida skolutvecklingen. All aktuell skol-forskning visar att rektor och förskolechefer har en avgörande betydelse för barnens/elevernas resultat och måluppfyllelse.
=== Syfte ===
+
==== Syfte ====
 
Utbildningens syfte är att få fram en grupp presumtiva rektorer, biträdande rektorer, förskolechefer och biträdande förskolechefer, alltså medarbetare som i framtiden vill söka chefstjänst och som har kunskap om och förståelse för vad uppdraget innebär.
 
Utbildningens syfte är att få fram en grupp presumtiva rektorer, biträdande rektorer, förskolechefer och biträdande förskolechefer, alltså medarbetare som i framtiden vill söka chefstjänst och som har kunskap om och förståelse för vad uppdraget innebär.
 
Den nya statliga rektorsutbildningen påbörjas inte förrän man innehar en rek-torstjänst och har arbetat i sin befattning ett år. Nyanställda förskolechefer/ rektorer behöver, i högre utsträckning än tidigare, kännedom om vad upp-draget som förskolechef och rektor innebär redan när man går in i det.  
 
Den nya statliga rektorsutbildningen påbörjas inte förrän man innehar en rek-torstjänst och har arbetat i sin befattning ett år. Nyanställda förskolechefer/ rektorer behöver, i högre utsträckning än tidigare, kännedom om vad upp-draget som förskolechef och rektor innebär redan när man går in i det.  
== Mentoring coaching för rektorer och förstelärare ==
+
=== Mentoring coaching för rektorer och förstelärare ===
 
Utvecklat vid bl.a. London Centre for Leadership in Learning, University of London.
 
Utvecklat vid bl.a. London Centre for Leadership in Learning, University of London.
=== Vad är mentoring coaching? ===
+
==== Vad är mentoring coaching? ====
 
* Punktlistelement Verktyg för dialog
 
* Punktlistelement Verktyg för dialog
 
* Punktlistelement Verktyg för ökad måluppfyllelse för förstelärare, lärare samt rektor, ”ask not tell”. Går att använda individuellt, i liten grupp och stor grupp.
 
* Punktlistelement Verktyg för ökad måluppfyllelse för förstelärare, lärare samt rektor, ”ask not tell”. Går att använda individuellt, i liten grupp och stor grupp.

Nuvarande version från 28 september 2017 kl. 17.23

Kommun Linköping Till kommunsidan
Nyckelområde Ledarskap Till nyckelområdets huvudsida

Ledarutbildningar

Sammanfattning

Utbildningar för samtliga förskolechefer, rektorer och förstelärare.

Detaljer

Nedan finns några exempel på några utbildningar.

Ledaskapsakademin för blivande chefer i kommunen

Ledarskapsakademin är ett ledarförberedande program i Linköpings kommun. Akademin medverkar till att trygga försörjningen av morgondagens ledare i Linköpings kommun.

Programmet

Ledarskapsakademin genomförs i samarbete med fem kommuner. De medverkande kommunerna är Järfälla, Linköping, Nacka, Norrköping och Sollentuna. Genom intressanta föreläsningar, litteraturstudier och reflektioner ges möjligheten för medarbetare att utvecklas och lära om chef- och ledarskap i kommunal verksamhet.

Ledarskapsakademin pågår under ett år och omfattningen är ca 2-3 dagar per månad. Programmet startar vartannat år.

Rekryteringsutbildning

Bakgrund

Att rekrytera goda ledare för uppdrag som förskolechefer och rektorer är en synnerligen viktig fråga för den framtida skolutvecklingen. All aktuell skol-forskning visar att rektor och förskolechefer har en avgörande betydelse för barnens/elevernas resultat och måluppfyllelse.

Syfte

Utbildningens syfte är att få fram en grupp presumtiva rektorer, biträdande rektorer, förskolechefer och biträdande förskolechefer, alltså medarbetare som i framtiden vill söka chefstjänst och som har kunskap om och förståelse för vad uppdraget innebär. Den nya statliga rektorsutbildningen påbörjas inte förrän man innehar en rek-torstjänst och har arbetat i sin befattning ett år. Nyanställda förskolechefer/ rektorer behöver, i högre utsträckning än tidigare, kännedom om vad upp-draget som förskolechef och rektor innebär redan när man går in i det.

Mentoring coaching för rektorer och förstelärare

Utvecklat vid bl.a. London Centre for Leadership in Learning, University of London.

Vad är mentoring coaching?

  • Punktlistelement Verktyg för dialog
  • Punktlistelement Verktyg för ökad måluppfyllelse för förstelärare, lärare samt rektor, ”ask not tell”. Går att använda individuellt, i liten grupp och stor grupp.
  • Punktlistelement Verktyg för att tydliggöra och synliggöra det som ska utvecklas i verksamheten - på olika plan, elevgrupperna, lärare, ledningsgrupp.

Bygger på vetenskaplig grund (Kolb, Fullan, Egan m.fl)