Skillnad mellan versioner av "Nyckelområden:1164"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
(Skapade sidan med '{{Nyckelområden |Kommun=Linköping |Nyckelområde=Ledarskap |Sammanfattning=Ledarutbildningar för samtliga förskolechefer, rektorer och förstelärare. |Detaljer=Exempel L...')
 
Rad 4: Rad 4:
 
|Sammanfattning=Ledarutbildningar för samtliga förskolechefer, rektorer och förstelärare.
 
|Sammanfattning=Ledarutbildningar för samtliga förskolechefer, rektorer och förstelärare.
 
|Detaljer=Exempel
 
|Detaljer=Exempel
Ledaskapsakademin  för blivande chefer i kommunen
+
== Ledaskapsakademin  för blivande chefer i kommunen==
Rekryteringsutb (Bo)
+
 
Mentoring coaching (ES)
+
 
 +
== Rekryteringsutbildning==
 +
=== Bakgrund ===
 +
Att rekrytera goda ledare för uppdrag som förskolechefer och rektorer är en synnerligen viktig fråga för den framtida skolutvecklingen. All aktuell skol-forskning visar att rektor och förskolechefer har en avgörande betydelse för barnens/elevernas resultat och måluppfyllelse.
 +
=== Syfte ===
 +
Utbildningens syfte är att få fram en grupp presumtiva rektorer, biträdande rektorer, förskolechefer och biträdande förskolechefer, alltså medarbetare som i framtiden vill söka chefstjänst och som har kunskap om och förståelse för vad uppdraget innebär.
 +
Den nya statliga rektorsutbildningen påbörjas inte förrän man innehar en rek-torstjänst och har arbetat i sin befattning ett år. Nyanställda förskolechefer/ rektorer behöver, i högre utsträckning än tidigare, kännedom om vad upp-draget som förskolechef och rektor innebär redan när man går in i det.
 +
== Mentoring coaching==
 +
 
 
}}
 
}}

Versionen från 28 september 2017 kl. 16.51

Kommun Linköping Till kommunsidan
Nyckelområde Ledarskap Till nyckelområdets huvudsida

Sammanfattning

Ledarutbildningar för samtliga förskolechefer, rektorer och förstelärare.

Detaljer

Exempel

Ledaskapsakademin för blivande chefer i kommunen

Rekryteringsutbildning

Bakgrund

Att rekrytera goda ledare för uppdrag som förskolechefer och rektorer är en synnerligen viktig fråga för den framtida skolutvecklingen. All aktuell skol-forskning visar att rektor och förskolechefer har en avgörande betydelse för barnens/elevernas resultat och måluppfyllelse.

Syfte

Utbildningens syfte är att få fram en grupp presumtiva rektorer, biträdande rektorer, förskolechefer och biträdande förskolechefer, alltså medarbetare som i framtiden vill söka chefstjänst och som har kunskap om och förståelse för vad uppdraget innebär. Den nya statliga rektorsutbildningen påbörjas inte förrän man innehar en rek-torstjänst och har arbetat i sin befattning ett år. Nyanställda förskolechefer/ rektorer behöver, i högre utsträckning än tidigare, kännedom om vad upp-draget som förskolechef och rektor innebär redan när man går in i det.

Mentoring coaching