Skillnad mellan versioner av "Nyckelområden:1153"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
 
(4 mellanliggande versioner av 2 användare visas inte)
Rad 42: Rad 42:
 
<br />
 
<br />
 
<br /> Larmteamets huvudsakliga uppgifter IDAG är:
 
<br /> Larmteamets huvudsakliga uppgifter IDAG är:
<br /> * installera och serva ''trygghetslarm'' och ''digitala låsvred'' i ordinärt boende,
+
* installera och serva ''trygghetslarm'' och ''digitala låsvred'' i ordinärt boende,
<br /> * installera och serva ''kompletteringslarm'' i särskilt boende, samt
+
* installera och serva ''kompletteringslarm'' i särskilt boende, samt
<br /> * installera och serva ''larmsystem'' i Funktionsstödsförvaltningens boende.
+
* installera och serva ''larmsystem'' i Funktionsstödsförvaltningens boende.
 
<br />
 
<br />
 
<br /> ''Digital Trygghet'' IMORGON kommer bl.a. att innebära:
 
<br /> ''Digital Trygghet'' IMORGON kommer bl.a. att innebära:
<br /> * digital tillsyn
+
* digital tillsyn
<br /> * mobila trygghetslarm
+
* mobila trygghetslarm
<br /> * trygghetslarmet som central del i hemmet
+
* trygghetslarmet som central del i hemmet
<br /> * hotellås i bostaden
+
* hotellås i bostaden
<br /> * fall-larm
+
* fall-larm
<br /> * larmcentral kan öppna för räddningstjänst
+
* larmcentral kan öppna för räddningstjänst
<br /> * virtuell vårdcentral
+
* virtuell vårdcentral
<br /> * TVn som bildskärm; beställ färdtjänst, mat och hemtjänst
+
* TVn som bildskärm; beställ färdtjänst, mat och hemtjänst
 
<br />
 
<br />
 
<br />
 
<br />
Rad 62: Rad 62:
 
<br /> Seniorer kan få hjälp med att t.ex. installera tv-kanaler, enklare program eller appar, samt fixa sladdar och kablar som behövs för att tekniken ska fungera. Man betalar själv för materialkostnader, men servicen är kostnadsfri.
 
<br /> Seniorer kan få hjälp med att t.ex. installera tv-kanaler, enklare program eller appar, samt fixa sladdar och kablar som behövs för att tekniken ska fungera. Man betalar själv för materialkostnader, men servicen är kostnadsfri.
 
<br /> [[Bild:IT-fixarservice_informationsblad.PNG|500px|IT-fixarservice informationsblad]]
 
<br /> [[Bild:IT-fixarservice_informationsblad.PNG|500px|IT-fixarservice informationsblad]]
 +
<br />
 
<br />
 
<br />
 
=====''Bakgrund''=====
 
=====''Bakgrund''=====
<br /> Pensionärsföreningen SPF Östra Blekinge startade 2012 ett IT-projekt för sina 350 medlemmar med utvecklingsbidrag från förbundet SPF. Projektet ''”Får vi bota din datarädsla?”'' bestod av tre delar:                                                                                     
+
Pensionärsföreningen SPF Östra Blekinge startade 2012 ett IT-projekt för sina 350 medlemmar med utvecklingsbidrag från förbundet SPF. Projektet ''”Får vi bota din datarädsla?”'' bestod av tre delar:                                                                                     
<br />#1 fånga upp medlemmarnas behov av vidareutbildning om mobiltelefoner, datorer och  
+
*fånga upp medlemmarnas behov av vidareutbildning om mobiltelefoner, datorer och läsplattor                                                                                                                           
  läsplattor                                                                                                                           
+
*fånga upp behovet av hjälp och stöd när tekniken strular
<br />#2 fånga upp behovet av hjälp och stöd när tekniken strular                                                                             <br />#3 informationsträffar och möjlighet att ”prova på”
+
*informationsträffar och möjlighet att ”prova på”
 
<br />Projektet redovisades 2013 för förbundet SPF i Stockholm som ett utvecklingsprojekt i tiden. 2014 skrev BB, representant för SPFs Samrådsgrupp i Karlskrona och KPR, ett PM till Äldrenämnden om införande av Fixarservice – Elektronisk teknik. IT fixarservice startade som ett projekt 1 mars 2015.  
 
<br />Projektet redovisades 2013 för förbundet SPF i Stockholm som ett utvecklingsprojekt i tiden. 2014 skrev BB, representant för SPFs Samrådsgrupp i Karlskrona och KPR, ett PM till Äldrenämnden om införande av Fixarservice – Elektronisk teknik. IT fixarservice startade som ett projekt 1 mars 2015.  
<br /> =====''Vilka jobbar med IT-fixarservice?''=====
+
<br />  
<br />Arbetet växte fram ur Funktionstödsförvaltningen, daglig verksamhet.  
+
<br />
 +
=====''Vilka jobbar med IT-fixarservice?''=====
 +
Arbetet växte fram ur Funktionstödsförvaltningen, daglig verksamhet.  
 
<br />Andreas är arbetsledare för ett varierande antal personer som har svårigheter på den '"vanliga" arbetsmarknaden p.g.a. social interaktion. Under tiden som personerna arbetat i projektet så har de gjort en stor resa. Deras självförtroende har ökat markant. I ett fall har en person kunnat gå vidare ut i den ordinära arbetsmarknaden. Dessa personer är självlärda vad det gäller datakunskap. Andreas uttrycker, att de har barnbarns kunskap.
 
<br />Andreas är arbetsledare för ett varierande antal personer som har svårigheter på den '"vanliga" arbetsmarknaden p.g.a. social interaktion. Under tiden som personerna arbetat i projektet så har de gjort en stor resa. Deras självförtroende har ökat markant. I ett fall har en person kunnat gå vidare ut i den ordinära arbetsmarknaden. Dessa personer är självlärda vad det gäller datakunskap. Andreas uttrycker, att de har barnbarns kunskap.
 
<br />Personerna arbetar idag 50% med fixarservice, just nu är det två som åker med Andreas men det är 2-3 stycken som nu klarar att utföra uppdrag på egen hand.
 
<br />Personerna arbetar idag 50% med fixarservice, just nu är det två som åker med Andreas men det är 2-3 stycken som nu klarar att utföra uppdrag på egen hand.
<br /> =====''Hur fungerar det?''=====
+
<br />  
<br />Beställningen börjar med ett telefonsamtal, kunden beskriver vad de vill ha hjälp med och utifrån det så tipsar man om vad som behöver köpas. Det är kundens ansvar att se till att det finns material, därför är det vanligt att man behöver göra ett ”återbesök”. Många kunder är återkommande. Man vill ha tips om vilken telefon man ska köpa, hur många megabyte behöver jag? Installera bank ID, lära sig hur man betalar räkningar, sorterar TV kanaler osv.
+
<br />
 +
=====''Hur fungerar det?''=====
 +
Beställningen börjar med ett telefonsamtal, kunden beskriver vad de vill ha hjälp med och utifrån det så tipsar man om vad som behöver köpas. Det är kundens ansvar att se till att det finns material, därför är det vanligt att man behöver göra ett ”återbesök”. Många kunder är återkommande. Man vill ha tips om vilken telefon man ska köpa, hur många megabyte behöver jag? Installera bank ID, lära sig hur man betalar räkningar, sorterar TV kanaler osv.
 
<br />Andreas sitter ner i lugn och ro och kunden testar själv så man är säker på att kunskapen finns innan man går. En enkel checklista som komihåg överlämnas.
 
<br />Andreas sitter ner i lugn och ro och kunden testar själv så man är säker på att kunskapen finns innan man går. En enkel checklista som komihåg överlämnas.
 
}}
 
}}

Nuvarande version från 16 oktober 2017 kl. 12.53