Toggle navigation
Om Mittköping
Om Mittköping
Mittköpings manifest
Mittköpings vision
Bli medborgare i Mittköping
Grand Opening
Om LEDA
Nyckelområden
Nyckelområden - översikt
Arbetsprocesser
Delaktighet
Infrastruktur
Juridik och säkerhet
Kommunikation
Kompetens
Ledarskap
Målbild
Nytta och insikt
Organisation och kultur
Styrning
Hjälp
För dig som vill bli medborgare
För dig som vill redigera
För dig som vill återanvända Mittköping
Skattkistan: Majas bilder
Kontakt
Wikiredaktörer
Våra hjältar
Kontakta SKL
Senaste ändringarna
...
Nyckelområden
Diskussion
Visa formulär
Visa wikitext
Historik
Logga in
Ansök om konto
Redigera nyckelområde: Nyckelområden:1089
Från Mittköping
Hoppa till:
navigering
,
sök
Du har inte behörighet att redigera denna sida, av följande anledningar:
Den handling du har begärt kan enbart utföras av användare i gruppen:
Användare
.
Du måste bekräfta din e-postadress innan du kan redigera sidor. Var vänlig ställ in och validera din e-postadress genom dina
användarinställningar
.
Tillhörande kommun:
Nyckelområde:
Rubrik:
Sammanfattning:
*'''Utbildning''' Skriva sig till lärande (STL) är en modell som ökar lärandet och språkutvecklingen genom att kombinera pedagogik och digital teknik. *'''Vård och omsorg''' Vi har samlat alla system som rör vård- och omsorg hos våra tre systemförvaltare, då vi har insett vikten av att kunna hantera ett system för att få ut bäst effekt för våra utförare och kunder.
Eventuellt ytterligare detaljer:
---- ==Utbildning== Den pedagogiska modellen Skriva sig till lärande, STL, bygger på ett språkutvecklande arbetssätt där kontinuerlig social interaktion och samarbete mellan elever och lärare understödjs av digital teknik och digitala arenor. Denna kombination av pedagogik och teknik gör det möjligt för alla elever, oavsett eventuella läs- och skrivsvårigheter, att fullt ut delta i skriftliga samarbeten med sina klasskamrater tack vare de kompensatoriska möjligheter som tekniken ger. Skriva sig till lärande är väl förankrat i kunskapskraven i läroplanen. En forskningsstudie visar att Skriva sig till lärande förbättrar skolresultaten. Det ger även ökad likvärdighet mellan könen då pojkarnas prestationer vad gäller läs- och skrivutvecklingen ökar markant. Dessutom blir spridningen mellan elever lägre, då de lägst presterande eleverna når bättre resultat. Elevernas läshastighet blir högre, elever skriver längre och mycket mer utvecklade texter redan i årkurs ett. En uppföljande forskningsstudie genomförd av Annika Agélii Genlott och Åke Grönlund, Örebro Universitet, visar i korthet att modellen leder till ökad likvärdighet mellan könen samt att pojkarnas prestationer vad gäller läs- och skrivutvecklingen ökar markant. Dessutom blir spridningen mellan elever lägre, då de lägst presterande eleverna når bättre resultat. Sollentuna kommun har haft som mål att samtliga elever senast år 2013 ska ha tillgång till någon form av digitalt verktyg, såsom dator eller lärplatta. Kommunen har också till en början varit med och delfinansierat uppbyggnaden av den digitala infrastrukturen ute på skolorna. För att utöver det styrka det pedagogiska ledarskapet för skolans digitalisering och den pedagogiska verksamheten har man i Sollentuna satsat på att bedriva intern fortbildning för lärare och pedagoger inom kommunen. Fortbildningen, som bygger på STL-metoden, är en vidareutveckling av Att skriva sig till läsning och bygger på forskning gällande olika nyckelfaktorer för lärande, digitala lärresurser och social interaktion elever emellan och mellan elever och lärare. STL-metoden, som Sollentuna benämner som iWTR (integrated Write to Read på engelska) är därmed starkt kopplad till att eleverna samarbetar genom delade dokument, läser, skriver i och publicerar sitt arbete på olika klassiter och andra webbaserade arenor i Google Apps, inom Google Education. Den kommunövergripande fortbildningen STL /iWTR sträcker sig över två terminer och bygger bland annat på föreläsningar och kollegialt samarbete mellan kursdeltagarna, också detta kopplat till de nya samarbetsmöjligheter som arbetet med nya digitala ytor ger. Fortbildningen har bedrivits långsiktigt under 6 års tid och har i dagsläget innefattat ca 200 av Sollentunas lärare och därmed ca 5000 elever i Sollentuna kommun. Skolutveckling måste följa med sin tid, därför är det viktigt att tidigare kursdeltagare får möjlighet att ta del av den utveckling som varje år adderas till fortbildningen. Genom att agera som mentorer för nya kursdeltagare, får därför mentorerna tillägnat sig nytt material och samtidigt fortsätta träna på att vara “kritisk vän” och ge kollegor en formativ återkoppling. Kursen, STL, är ett framgångsrikt exempel på kommunövergripande skolutveckling som idag beforskas genom Sollentuna och Örebros Universitet och har lett till ett rikstäckande utvecklingsarbete i SKL:s regi där Sollentunas pedagoger är en del av utvecklingsledarna. ==Vård och Omsorg== En sak vi har insett på vår resa är vikten av att kunna hantera ett system. En vanlig föreställning är att det bara är att köpa ett system och sen ska systemet sköta sig själv. Riktigt så enkelt är det inte, det som man vill att systemet ska lösa måste hanteras av en fysisk person som kan hantera systemet och vet systemets begränsningar. Genom att köpa in ett system måste man ta sig tiden att lära sig hantera systemet för att få ut bästa möjliga effekt av det. Vi har samlat alla system som rör vård- och omsorg hos våra tre systemförvaltare på vård- och omsorgskontoret. Då vi är ett beställarkontor och all vår verksamhet drivs av privata utförare och ett kommunalt bolag är det viktigt att alla på ett enkelt sätt får samma information. Det gör att vi kan möta både leverantörer, utförare och biståndshandläggare och det hjälper oss att jobba verksamhetsnära. Genom att utvecklingsarbetet genomförs nära kopplat till systemförvaltning och support för alla användare inklusive utförare, kan vi öka användbarheten av system, produkter och teknik. Vilket får en positiv effekt för kunderna i form av högre kvalitet på vård- och omsorgen, samt mer nytta av ny teknik och en ökad valfrihet. Vi har lagt stor vikt vid utbildning av våra utförare inom systemen. Vi utbildar användarna av systemen själva, vilket vi ser som en styrka. Det innebär att vi kan systemen och säkerställer att utförarna får rätt information för att kunna utföra sitt jobb. En utförare blir inte heller valbar innan systemen har gåtts igenom.
Eventuellt ytterligare detaljer
Avbryt
Vad som länkar hit
Relaterade ändringar
Specialsidor
Sidinformation