Skillnad mellan versioner av "Nyckelområden:1043"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
Rad 3: Rad 3:
 
|Nyckelområde=Kommunikation
 
|Nyckelområde=Kommunikation
 
|Rubrik=Dedikerad resurs för kommunikationsarbetet
 
|Rubrik=Dedikerad resurs för kommunikationsarbetet
|Sammanfattning=I Skellefteå har t.ex. äldreomsorgen en tydlig vision och målbild: Jag vill kunna klara mig själv och Leva livet bäst möjligt (underförstått med stöd av teknikens möjlighet). En vision som präglar den övergripande kommunikationsstrategin och kommunikationsplanen där också digitaliseringen är en naturlig del.  
+
|Sammanfattning=I Skellefteå har t.ex. äldreomsorgen [https://mittkoping.skl.se/wiki/Kommunikationsarbete#Kommunikationsstrategi en tydlig vision och målbild]: Jag vill kunna klara mig själv och Leva livet bäst möjligt (underförstått med stöd av teknikens möjlighet). En vision som präglar den övergripande [https://mittkoping.skl.se/wiki/Kommunikationsarbete#Kommunikationsstrategi kommunikationsstrategin] och [https://mittkoping.skl.se/wiki/Kommunikationsarbete#Exempel_p.C3.A5_aktiviteter_kring_digitalisering_i_intern_kommunikation kommunikationsplanen] där också digitaliseringen är en naturlig del.  
  
 
Utöver det övergripande strategiska arbetet kopplar vi på specifika kommunikationsplaner till olika projekt, bland annat till den för Socialkontoret beslutade digitaliseringsplanen 2017-2019.  
 
Utöver det övergripande strategiska arbetet kopplar vi på specifika kommunikationsplaner till olika projekt, bland annat till den för Socialkontoret beslutade digitaliseringsplanen 2017-2019.  
Rad 9: Rad 9:
 
Det finns en resurs som jobbar med kommunikation kring digitalisering.
 
Det finns en resurs som jobbar med kommunikation kring digitalisering.
  
Några väsentliga framgångsfaktorer:
+
'''Några väsentliga framgångsfaktorer''':
  
- keep it simple: hellre kortfattat än krångligt, annars efterlevs inte strategi och plan.
+
- '''keep it simple''': hellre kortfattat än krångligt, annars efterlevs inte strategi och plan.
  
- inkludera en kommunikatör eller informatör från start i allt kommunikationsarbete.
+
- '''inkludera en kommunikatör''' eller informatör från start i allt kommunikationsarbete.
  
- tillgängliggör: lägg upp strategi, planer och andra dokument där de är lätta att komma åt. Intranät, Trello eller delade google drive-dokument.
+
- '''tillgängliggör''': lägg upp strategi, planer och andra dokument där de är lätta att komma åt. Intranät, Trello eller delade google drive-dokument.
  
- håll i, håll ut: byt inte strategi och budskap för ofta, låt det landa.
+
- '''håll i, håll ut''': byt inte strategi och budskap för ofta, låt det landa.
  
- särskilj interna och externa kommunikationsinsatser i planeringen.
+
- '''särskilj''' interna och externa kommunikationsinsatser i planeringen.
 +
 
 +
- planera både '''långsiktigt och kortsiktigt''': dvs en årsplan som uppdateras kvartals eller halvårsvis.
 +
 
 +
- '''uppföljning och justering''': mät alla insatser för att optimera och justera.
  
- planera både långsiktigt och kortsiktigt: dvs en årsplan som uppdateras kvartals eller halvårsvis.
 
  
- uppföljning och justering: mät alla insatser för att optimera och justera.
 
 
|Detaljer=Andra väsentliga punkter inom kommunikationsarbetet i kommunen är:
 
|Detaljer=Andra väsentliga punkter inom kommunikationsarbetet i kommunen är:
 
*Samverkansmodell för arbetsgivare - fackliga  
 
*Samverkansmodell för arbetsgivare - fackliga  

Versionen från 5 oktober 2017 kl. 14.44

Kommun Skellefteå Till kommunsidan
Nyckelområde Kommunikation Till nyckelområdets huvudsida

Dedikerad resurs för kommunikationsarbetet

Sammanfattning

I Skellefteå har t.ex. äldreomsorgen en tydlig vision och målbild: Jag vill kunna klara mig själv och Leva livet bäst möjligt (underförstått med stöd av teknikens möjlighet). En vision som präglar den övergripande kommunikationsstrategin och kommunikationsplanen där också digitaliseringen är en naturlig del.

Utöver det övergripande strategiska arbetet kopplar vi på specifika kommunikationsplaner till olika projekt, bland annat till den för Socialkontoret beslutade digitaliseringsplanen 2017-2019.

Det finns en resurs som jobbar med kommunikation kring digitalisering.

Några väsentliga framgångsfaktorer:

- keep it simple: hellre kortfattat än krångligt, annars efterlevs inte strategi och plan.

- inkludera en kommunikatör eller informatör från start i allt kommunikationsarbete.

- tillgängliggör: lägg upp strategi, planer och andra dokument där de är lätta att komma åt. Intranät, Trello eller delade google drive-dokument.

- håll i, håll ut: byt inte strategi och budskap för ofta, låt det landa.

- särskilj interna och externa kommunikationsinsatser i planeringen.

- planera både långsiktigt och kortsiktigt: dvs en årsplan som uppdateras kvartals eller halvårsvis.

- uppföljning och justering: mät alla insatser för att optimera och justera.

Detaljer

Andra väsentliga punkter inom kommunikationsarbetet i kommunen är:

  • Samverkansmodell för arbetsgivare - fackliga
  • En ambition att ha ett utvecklingsarbete som innefattar delaktighet och transparens bland personal, brukarorganisationer och invånare
  • Informationsklassning av IT-system/stöd
  • Politik, kommunledning och förvaltningsledning är positiva till digitalisering
  • Samarbete med näringslivet och upphandlade systemleverantörer
  • Eldsjälar och nyckelpersoner i verksamheterna på alla nivåer
  • Årlig dedikerad utvecklingsbudget
  • Personer som jobbar med utveckling har bred- och djuplodande kompetens