Mittköping - Kommunikation
Från Mittköping
Version från den 16 oktober 2017 kl. 18.34 av Pli (Diskussion | bidrag)
Kommun | Mittköping ![]() |
---|---|
Nyckelområde | Kommunikation ![]() |
Framgång genom engagerande kommunikation
Sammanfattning
Mittköping har sett betydelsen av tydlig och inkluderande kommunikation både externt och internt - för en framgångsrik digital transformation. Mittköping utgår från en övergripande och långsiktig kommunikationsstrategi som kompletteras med en kortsiktig kommunikationsplan.
Detaljer
Några väsentliga framgångsfaktorer
- keep it simple: hellre kortfattat än krångligt, annars efterlevs inte strategi och plan.
- inkludera en kommunikatör eller informatör från start i allt kommunikationsarbete.
- tillgängliggör: lägg upp strategi, planer och andra dokument där de är lätta att komma åt. Intranät, Trello eller delade google drive-dokument.
- håll i, håll ut: byt inte strategi och budskap för ofta, låt det landa.
- särskilj interna och externa kommunikationsinsatser i planeringen.
- planera både långsiktigt och kortsiktigt: dvs en årsplan som uppdateras kvartals eller halvårsvis.
- uppföljning och justering: mät alla insatser för att optimera och justera.