Skillnad mellan versioner av "Nyckelområden:1033"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
 
(5 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
|Kommun=Mittköping
 
|Kommun=Mittköping
 
|Nyckelområde=Kommunikation
 
|Nyckelområde=Kommunikation
|Rubrik=Informerar för att hindra spekulation
+
|Rubrik=Framgång genom engagerande kommunikation
|Sammanfattning=I Mittköping informerar vi hellre än gång extra för att spekulationer och rykten inte ska florera.
+
|Sammanfattning=Mittköping har sett betydelsen av '''tydlig och inkluderande kommunikation''' både externt och internt - för en framgångsrik digital transformation. Mittköping utgår från en övergripande och långsiktig [[Kommunikationsarbete#Kommunikationsstrategi|'''kommunikationsstrategi''']] som kompletteras med en kortsiktig [[Kommunikationsarbete#Kommunikationsplan|'''kommunikationsplan''']].
 
|Detaljer=[[Bild:Sixe-nine-v3.png|miniatyr]]
 
|Detaljer=[[Bild:Sixe-nine-v3.png|miniatyr]]
I Mittköping har vi gått från ett traditionellt arbetssätt till ett mobilt arbetssätt, alla medarbetarna får goda möjligheter till att känna delaktighet och förstå varför och vad detta innebär för mig. Att få känna och klämma och samtidigt lyfta både farhågor och möjligheter är viktigt. Alla berörda medarbetare måste ges möjlighet att förstå och ta till sig vad ett mobilt arbetssätt innebär både för mig som individ och oss som grupp. Om inte medarbetarna ges möjlighet att fullt ut förstå och tro på ett mobilt arbetssätt, så är risken att inte heller brukarna litar på det mobila arbetssättet.
 
  
Det är viktigt att hela tiden kommunicera med berörda, att alla medarbetare är med under resans gång. Tidig och återkommande information gör det lättare att få med sig medarbetarna.
+
'''Några väsentliga framgångsfaktorer'''
 +
*keep it simple: hellre kortfattat än krångligt, annars efterlevs inte strategi och plan.
 +
*inkludera en kommunikatör eller informatör från start i allt kommunikationsarbete.
 +
*tillgängliggör: lägg upp strategi, planer och andra dokument där de är lätta att komma åt. Intranät, Trello eller delade google drive-dokument.
 +
*håll i, håll ut: byt inte strategi och budskap för ofta, låt det landa.
 +
*särskilj interna och externa kommunikationsinsatser i planeringen.
 +
*planera både långsiktigt och kortsiktigt: dvs en årsplan som uppdateras kvartals eller halvårsvis.
 +
*uppföljning och justering: mät alla insatser för att optimera och justera.
 
}}
 
}}

Nuvarande version från 16 oktober 2017 kl. 20.57

Kommun Mittköping Till kommunsidan
Nyckelområde Kommunikation Till nyckelområdets huvudsida

Framgång genom engagerande kommunikation

Sammanfattning

Mittköping har sett betydelsen av tydlig och inkluderande kommunikation både externt och internt - för en framgångsrik digital transformation. Mittköping utgår från en övergripande och långsiktig kommunikationsstrategi som kompletteras med en kortsiktig kommunikationsplan.

Detaljer

Sixe-nine-v3.png

Några väsentliga framgångsfaktorer

  • keep it simple: hellre kortfattat än krångligt, annars efterlevs inte strategi och plan.
  • inkludera en kommunikatör eller informatör från start i allt kommunikationsarbete.
  • tillgängliggör: lägg upp strategi, planer och andra dokument där de är lätta att komma åt. Intranät, Trello eller delade google drive-dokument.
  • håll i, håll ut: byt inte strategi och budskap för ofta, låt det landa.
  • särskilj interna och externa kommunikationsinsatser i planeringen.
  • planera både långsiktigt och kortsiktigt: dvs en årsplan som uppdateras kvartals eller halvårsvis.
  • uppföljning och justering: mät alla insatser för att optimera och justera.