Skillnad mellan versioner av "Nyckelområden:1031"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
Rad 16: Rad 16:
 
ShowIT
 
ShowIT
 
Mötesplatsen Showit samlar återkommande medarbetare i Mittköping för att lära av varandra. Nätverkande sker på frivillig basis men man uppmuntrar medarbetare att lära andra kring det de själva tycker är självklart i sitt egen yrkesutövning. ShowIT innehåller allt från seminarier till workshoppar där vi får möjlighet att visa upp nya sätt att arbeta med digitala verktyg. När medarbetare själva visar upp sitt arbete skapar vi en stolthet över sin framgång samtidigt som vi inspirerar andra till att plocka det bästa till sin verksamhet. ShowIT skapar delaktighet på flera nivåer.
 
Mötesplatsen Showit samlar återkommande medarbetare i Mittköping för att lära av varandra. Nätverkande sker på frivillig basis men man uppmuntrar medarbetare att lära andra kring det de själva tycker är självklart i sitt egen yrkesutövning. ShowIT innehåller allt från seminarier till workshoppar där vi får möjlighet att visa upp nya sätt att arbeta med digitala verktyg. När medarbetare själva visar upp sitt arbete skapar vi en stolthet över sin framgång samtidigt som vi inspirerar andra till att plocka det bästa till sin verksamhet. ShowIT skapar delaktighet på flera nivåer.
 +
 +
Användarresa
 +
När du är delaktig i hur något tar form så växer din motivation och du värdesätter det mer. I Mittköping vill vi förstå vad vad medborgarna behöver samt hur de vill använda en tjänst. Vi tar nämligen på största allvar hur användarna önskar, tänker och framförallt vad de tror på. Mittköping använder sig av SKLs material Innovationsguiden för att hitta nya metoder och sätt att tänka kring utveckling i offentlig sektor. Helt enkelt skapa smartare tjänster. (http://innovationsguiden.se/)
 +
I Mittköping använder vi “Användarresa” som en metod i ett större koncept. Metoden syftar till att identifiera och åtgärda det som Mittköpings medborgare upplever som ’’smärtpunkter’’ i kontakten med kommunen och de samhällstjänster som kommunen erbjuder. Användarresorna synliggör gömda eller helt nya användarbehov och skapar en helhetssyn av medborgarnas upplevelse. Att inom kommunen få en förståelse för hur användarna anser att olika delar av tjänster hänger ihop och hur de påverkar varandra.
 
}}
 
}}

Versionen från 16 oktober 2017 kl. 14.57

Kommun Mittköping Till kommunsidan
Nyckelområde Delaktighet Till nyckelområdets huvudsida

Frivillighet, medverkan, medborgarperspektiv

Sammanfattning

Vid införande av välfärdsteknik i Mittköping är det viktigt att få en så bred delaktighet som möjligt och låta så många som möjligt bjudas med på resan så tidigt som möjligt. Delaktighet kan innebära olika saker för olika målgrupper vid olika tider. I Mittköping gör man medvetna val gällande delaktighet och förstår att det skapar olika effekter. Förslag på målgrupper som kan göras delaktiga är:

  • Medborgare
  • Intresseorganisationer
  • Politiker
  • Medarbetare
  • Andra förvaltningar och samarbetspartners

Detaljer

Att få vara med och se, lyssna, utvärdera, tycka och tänka från allra första början har varit en framgångsfaktor.

Ambassadörer För att öka delaktighet jobbar vi i Mittköping med ambassadörer från olika målgrupper exempelvis från pensionärsorganisationer, medarbetare som arbetar nära målgruppen. Med detta arbetssätt har vi märkt att vi fått lättare att sprida information och ett ökat engagemang både hos medborgare och medarbetare. Tillsammans är de med och tar ansvar för och sprider utvecklingsarbetet. De som ges möjlighet att vara delaktiga i införandet av ett mobilt arbetssätt ska ha mandat att få sin röst hörd och även att bjuda in andra yrkesgrupper efter behov.

ShowIT Mötesplatsen Showit samlar återkommande medarbetare i Mittköping för att lära av varandra. Nätverkande sker på frivillig basis men man uppmuntrar medarbetare att lära andra kring det de själva tycker är självklart i sitt egen yrkesutövning. ShowIT innehåller allt från seminarier till workshoppar där vi får möjlighet att visa upp nya sätt att arbeta med digitala verktyg. När medarbetare själva visar upp sitt arbete skapar vi en stolthet över sin framgång samtidigt som vi inspirerar andra till att plocka det bästa till sin verksamhet. ShowIT skapar delaktighet på flera nivåer.

Användarresa När du är delaktig i hur något tar form så växer din motivation och du värdesätter det mer. I Mittköping vill vi förstå vad vad medborgarna behöver samt hur de vill använda en tjänst. Vi tar nämligen på största allvar hur användarna önskar, tänker och framförallt vad de tror på. Mittköping använder sig av SKLs material Innovationsguiden för att hitta nya metoder och sätt att tänka kring utveckling i offentlig sektor. Helt enkelt skapa smartare tjänster. (http://innovationsguiden.se/) I Mittköping använder vi “Användarresa” som en metod i ett större koncept. Metoden syftar till att identifiera och åtgärda det som Mittköpings medborgare upplever som ’’smärtpunkter’’ i kontakten med kommunen och de samhällstjänster som kommunen erbjuder. Användarresorna synliggör gömda eller helt nya användarbehov och skapar en helhetssyn av medborgarnas upplevelse. Att inom kommunen få en förståelse för hur användarna anser att olika delar av tjänster hänger ihop och hur de påverkar varandra.