Toggle navigation
Om Mittköping
Om Mittköping
Mittköpings manifest
Mittköpings vision
Bli medborgare i Mittköping
Grand Opening
Om LEDA
Nyckelområden
Nyckelområden - översikt
Arbetsprocesser
Delaktighet
Infrastruktur
Juridik och säkerhet
Kommunikation
Kompetens
Ledarskap
Målbild
Nytta och insikt
Organisation och kultur
Styrning
Hjälp
För dig som vill bli medborgare
För dig som vill redigera
För dig som vill återanvända Mittköping
Skattkistan: Majas bilder
Kontakt
Wikiredaktörer
Våra hjältar
Kontakta SKL
Senaste ändringarna
...
Nyckelområden
Diskussion
Visa formulär
Visa wikitext
Historik
Logga in
Ansök om konto
Redigera nyckelområde: Nyckelområden:1031
Från Mittköping
Hoppa till:
navigering
,
sök
Du har inte behörighet att redigera denna sida, av följande anledningar:
Den handling du har begärt kan enbart utföras av användare i gruppen:
Användare
.
Du måste bekräfta din e-postadress innan du kan redigera sidor. Var vänlig ställ in och validera din e-postadress genom dina
användarinställningar
.
Tillhörande kommun:
Nyckelområde:
Rubrik:
Sammanfattning:
Vid införande av välfärdsteknik i Mittköping är det viktigt att få en så bred delaktighet som möjligt och låta så många som möjligt bjudas med på resan så tidigt som möjligt. Delaktighet kan innebära olika saker för olika målgrupper vid olika tider. I Mittköping gör man medvetna val gällande delaktighet och förstår att det skapar olika effekter. Förslag på målgrupper som kan göras delaktiga är: *Medborgare *Intresseorganisationer *Politiker *Medarbetare *Andra förvaltningar och samarbetspartners
Eventuellt ytterligare detaljer:
Att få vara med och se, lyssna, utvärdera, tycka och tänka från allra första början har varit en framgångsfaktor. '''Ambassadörer'''<br /> För att öka delaktighet jobbar vi i Mittköping med ambassadörer från olika målgrupper exempelvis från pensionärsorganisationer, medarbetare som arbetar nära målgruppen. Med detta arbetssätt har vi märkt att vi fått lättare att sprida information och ett ökat engagemang både hos medborgare och medarbetare. Tillsammans är de med och tar ansvar för och sprider utvecklingsarbetet. De som ges möjlighet att vara delaktiga i införandet av ett mobilt arbetssätt ska ha mandat att få sin röst hörd och även att bjuda in andra yrkesgrupper efter behov. '''ShowIT'''<br /> Mötesplatsen Showit samlar återkommande medarbetare i Mittköping för att lära av varandra. Nätverkande sker på frivillig basis men man uppmuntrar medarbetare att lära andra kring det de själva tycker är självklart i sitt egen yrkesutövning. ShowIT innehåller allt från seminarier till workshoppar där vi får möjlighet att visa upp nya sätt att arbeta med digitala verktyg. När medarbetare själva visar upp sitt arbete skapar vi en stolthet över sin framgång samtidigt som vi inspirerar andra till att plocka det bästa till sin verksamhet. ShowIT skapar delaktighet på flera nivåer. '''Användarresa'''<br /> När du är delaktig i hur något tar form så växer din motivation och du värdesätter det mer. I Mittköping vill vi förstå vad vad medborgarna behöver samt hur de vill använda en tjänst. Vi tar nämligen på största allvar hur användarna önskar, tänker och framförallt vad de tror på. Mittköping använder sig av SKLs material Innovationsguiden för att hitta nya metoder och sätt att tänka kring utveckling i offentlig sektor. Helt enkelt skapa smartare tjänster. (http://innovationsguiden.se/) I Mittköping använder vi “Användarresa” som en metod i ett större koncept. Metoden syftar till att identifiera och åtgärda det som Mittköpings medborgare upplever som ’’smärtpunkter’’ i kontakten med kommunen och de samhällstjänster som kommunen erbjuder. Användarresorna synliggör gömda eller helt nya användarbehov och skapar en helhetssyn av medborgarnas upplevelse. Att inom kommunen få en förståelse för hur användarna anser att olika delar av tjänster hänger ihop och hur de påverkar varandra. '''Alla kan vara innovatörer!'''<br /> I samverkan med VINNOVA har Mittköping etablerat en testbädd för innovationer inom kommunal verksamhet. En testbädd är en arena för möten mellan innovatörer och blivande användare av deras innovationer. Innovationerna har som enda krav att de ska bidra till att livet för Mittköpings invånare blir lite bättre, vi jobbar lite smartare och får lite bättre resultat. Innovationen kan vara en produkt eller en tjänst men även en arbetsmetod eller en organisatorisk lösning. Testbädden erbjuder innovatörer och idébärare skräddarsydda möten och tester med expertis inom den kommunala verksamheten. Genom att köpa denna tjänst får innovatören möjlighet att stämma av sin innovation eller idé direkt med den tänkte användaren. Mittköping vill på detta sätt bidra till att fler bra och efterfrågade innovationer kommer ut på marknaden. '''Medborgardialoger'''<br /> Genom invånardialoger vill vi ta del av invånarnas engagemang, och på så sätt strävar vi efter att hitta nya vägar för invånarna att komma till tals och få inflytande samt delaktighet Dialogcafé är den metod som valts för invånardialogmötena. Metoden motiveras av att den väl överensstämmer med möjligheterna att uppnå syftet med dialogerna. Kännetecknande för dialogcafé är att forumet inbjuder till utbyte av tankar och ofta sker vid flera tillfällen. Deltagaren lämnar synpunkter och resonemang förs om olika idéer. Viktigt att ha utgångspunkt behovsdriven utveckling och med det menar vi att utgångspunkten är individens behov, det vill säga invånarens-, brukarens-, elevens behov. Identifierade behov är sedan grunden för att utveckla verksamheten med stöd av arbetsmetoder och modeller
Eventuellt ytterligare detaljer
Avbryt
Vad som länkar hit
Relaterade ändringar
Specialsidor
Sidinformation