Skillnad mellan versioner av "Kommun:Botkyrka"
Rad 1: | Rad 1: | ||
{{Kommun | {{Kommun | ||
− | |Introduktion=Botkyrka | + | |Introduktion=I Botkyrka är vi övertygade om att ökat stöd för lärande i en digital värld har gynnsam inverkan på elevers resultat, att det stärker likvärdigheten samt att digitaliseringen kan fungera som katalysator eller hävstång för förändrad och utvecklad undervisning och för lärande. Digitaliseringen möjliggör också kompensatoriska lösningar med utgångspunkt i individuella behov, med stöd av de möjligheter till anpassningar av arbetssätt som verktygen medger. |
− | |||
− | + | Framtidens förskola och skola, och den pågående samhällsutvecklingen, förutsätter former för lärande, design för lärande, som på bästa sätt nyttjar de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. Den digitala utvecklingen pågår oavbrutet, berör oss alla och medger möjligheter som fortfarande är outforskade. Däribland ett ökat deltagande i de demokratiska processer som möjliggörs genom digitaliseringen. | |
+ | |||
+ | Genom att skapa samsyn och en gemensam kunskapsgrund som innebär att vi förtydligar det digitala kunskapsinnehållet, så blir denna strategi ett viktigt verktyg i det fortsatta utvecklingsarbetet. Det ger våra barn och elever förutsättningar att möta såväl dagens som framtidens utmaningar med kunskap, med god digital kompetens och med tilltro till egna och andras förmågor. | ||
+ | |||
+ | Mikael Caiman Larsson | ||
+ | |||
+ | Förvaltningschef | ||
Följande prioriterade områden har identifierats i Botkyrka: | Följande prioriterade områden har identifierats i Botkyrka: |
Versionen från 6 september 2017 kl. 13.28
Innehåll
Introduktion
I Botkyrka är vi övertygade om att ökat stöd för lärande i en digital värld har gynnsam inverkan på elevers resultat, att det stärker likvärdigheten samt att digitaliseringen kan fungera som katalysator eller hävstång för förändrad och utvecklad undervisning och för lärande. Digitaliseringen möjliggör också kompensatoriska lösningar med utgångspunkt i individuella behov, med stöd av de möjligheter till anpassningar av arbetssätt som verktygen medger.
Framtidens förskola och skola, och den pågående samhällsutvecklingen, förutsätter former för lärande, design för lärande, som på bästa sätt nyttjar de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. Den digitala utvecklingen pågår oavbrutet, berör oss alla och medger möjligheter som fortfarande är outforskade. Däribland ett ökat deltagande i de demokratiska processer som möjliggörs genom digitaliseringen.
Genom att skapa samsyn och en gemensam kunskapsgrund som innebär att vi förtydligar det digitala kunskapsinnehållet, så blir denna strategi ett viktigt verktyg i det fortsatta utvecklingsarbetet. Det ger våra barn och elever förutsättningar att möta såväl dagens som framtidens utmaningar med kunskap, med god digital kompetens och med tilltro till egna och andras förmågor.
Mikael Caiman Larsson
Förvaltningschef
Följande prioriterade områden har identifierats i Botkyrka:
- Digital litteracitet och didaktik
- Kompetens och strategisk kompetens
- Källkritik
- Pedagogiska resurser
- Sociala medier och ungas integritet på nätet
- Förvaltningsövergripande och lokala stödstrukturer
- Skapande och medskapande
Följ länken för att ta del av hela strategin Strategi för lärande i en digital värld. Utbildningsnämnden antog strategi för barns och elevers lärande i en digital värld i juni 2017.
Se filmen där elever, pedagoger och IT- strateg berättar hur Botkyrkas digitala ekosystem är till nytta för lärande där tillgänglighet och likvärdighet är i fokus.
Hjältar
Michael Andersson
Roll i kommunen: Musiklärare, Apple Distinguished Educator, Ikt-pedagog, föredragshållare, inspiratör.
Läs mer
Wikiredaktörer
Tony Mc Carrick
Roll i kommunen: IT-strateg
Läs mer
Infrastruktur
IT och verksamhet går hand i hand
Till huvudsida för nyckelområde Infrastruktur
Utbildningsförvaltningen har tillsammans med IT-support arbetat sedan 2015 med att utveckla ett digitalt ekosystem för utbildningsförvaltningen. Det innebär att man arbetar för att få en inloggning till skolans alla digitala tjänster och läromedel. Det innebär också utökad tillgänglighet för eleverna och pedagoger kan nu komma åt tjänsterna oberoende av tid, plats och digital plattform. Kommunen ser detta som ett led i vårt arbete mot ökad tillgänglighet och likvärdighet.
Läs mer..
Juridik
Utreder molntjänst
Till huvudsida för nyckelområde Juridik
Botkyrka har genomfört två utredningar i förarbetet inför beslut om införande av molntjänst. Införande av G-suite i det digitala ekosystemet påbörjades 2016. Idag september 2017 har vi infört G-suite på 20 av våra skolor och drygt 30 av våra förskolor.
Läs mer..
Kompetens
Kompetens - ett prioriterat område
Till huvudsida för nyckelområde Kompetens
- Erfarenheten av ett strukturerat införande inklusive kompetensutveckling och kontinuerlig utvärdering av 1:1
- Utbildningsnämnden antog “Strategi för barns och elevers lärande i en digital värld” som ska till beslut i utbildningsnämnden i juni 2017.
- En av de prioriterade områden blir Kompetens och strategisk kompetens för förvaltningsledning, förskolechefer, skolledare, vårdnadshavare och pedagoger
Organisation och kultur
Ger förutsättningar för en lärande organisation
Till huvudsida för nyckelområde Organisation och kultur
I juni 2017 antog utbildningsnämnden Strategi för barns och elevers lärande i en digital värld. Ett prioriterat område blir Förvaltningsövergripande och lokala stödstrukturer - Modeller för förvaltningsövergripande och lokala stödstrukturer behöver utvecklas dels för att öka kompetensen, dels för att kunna skala upp goda praktiker, modeller och innovationsmiljöer. Detta ger förutsättningar för en lärande organisation.
Läs mer..
Styrning
Hela styrkedjan med - en styrka
Till huvudsida för nyckelområde Styrning
Att hela styrkedjan är med har varit och är Botkyrkas styrka i den pågående förändringsresan kring utvecklingsprocesserna kopplade till digitalisering.
Läs mer..
Arbetsprocesser
Hittade inget objekt om nyckelområdet arbetsprocesser. Skapa ett nytt objekt genom att klicka här
Kommunikation
Målbild
VISION
Till huvudsida för nyckelområde Målbild
Utbildningsförvaltningens vision är att Botkyrkas barn och elever skapar världen, bygger kunskap och mening, utmanar och öppnar gränser samt visar solidaritet och tilltro till andra.
Läs mer..
Ledarskap
Nyttja digitaliseringens potential
Till huvudsida för nyckelområde Ledarskap
För att uppnå målen och därigenom nyttja digitaliseringens potential för ökad måluppfyllelse och likvärdighet i Botkyrkas förskolor och skolor behöver förvaltningens olika nivåer medverka och samverka. Strategin tydliggör vilka förväntningar som ställs på de olika nivåerna för att nå samsyn och utveckling i hela förvaltningen.
Läs mer..
Delaktighet
Tydliga roller skapar medverkan och samverkan på alla nivåer
Till huvudsida för nyckelområde Delaktighet
För att uppnå målen och därigenom nyttja digitaliseringens potential för ökad måluppfyllelse och likvärdighet i Botkyrkas förskolor och skolor behöver förvaltningens olika nivåer medverka och samverka. Strategi för barns och elevers lärande i en digital värld tydliggör vilka förväntningar som ställs på de olika nivåerna för att nå samsyn och utveckling i hela förvaltningen.
Läs mer..
Nytta och insikt
Fokus på omvärldsbevakning
Till huvudsida för nyckelområde Nytta och insikt
Botkyrka har en tydlig fokus på omvärldsbevakning för att kunna bättre förstår vår omvärld och anpassa till omvärdstryck.
Läs mer..