Skillnad mellan versioner av "Hela styrkedjan med"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
Rad 12: Rad 12:
 
Politiken har varit och är den stora drivkraften. “Alla elever på högstadiet ska få en egen dator” sedan kom gymnasiet och därefter elever för tidigare åk.
 
Politiken har varit och är den stora drivkraften. “Alla elever på högstadiet ska få en egen dator” sedan kom gymnasiet och därefter elever för tidigare åk.
  
Digital strategi för att stödja barns och elevers lärande som kommer att tas politiskt. Har tagits fram i samverkan med politiken (presidiet för nämnden)
+
Arbete pågår att ta fram en digital strategi för barns och elevers lärande i en digital värld  som ska upp till beslut i utbildningsnämnden juni 2017.  
  
 
===== Härryda =====
 
===== Härryda =====

Versionen från 23 mars 2017 kl. 11.20

Här samlar vi allt vi vill berätta om detta arbetsområde...

Inledning

Den digitala utvecklingstakten är hög och ställer krav på oss som organisation att möta upp. Det är inte längre en fråga om när utvecklingen kommer ske, utan om hur snabbt den kan ske och hur snabbt vi kan ställa om. Vi måste därför säkerställa att vi stödjer våra, medborgare , personal, barn och elever i en digital värld så att deras förutsättningar att verkar och utvecklas möts. Den digitala transformationen är inte avgränsad utan är ett kommunövergripande ansvar att förhålla sig till. Se slutbetänkande För digitalisering i tiden (SOU 2016:89).  http://digitaliseringskommissionen.se/

Utredningen om effektiv styrning av nationella digitala tjänster överlämnades den 20 mars sitt delbetänkande "digitalforvaltning.nu" till regeringen. Där beskriver man nuläget såosm “ Sverige behöver en förvaltningspolitik för en nationell digital infrastruktur. Sverige har halkat efter jämförbara länder när det gäller digital förvaltning.” http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/03/sou-201723/

Exempel ifrån några kommuner

Här beskriver några kommuner hur deras styrkor i att arbete med hela styrkedjan för att driva på digitalisering.

Botkyrka

Politiken har varit och är den stora drivkraften. “Alla elever på högstadiet ska få en egen dator” sedan kom gymnasiet och därefter elever för tidigare åk.

Arbete pågår att ta fram en digital strategi för barns och elevers lärande i en digital värld som ska upp till beslut i utbildningsnämnden juni 2017.

Härryda

Ingen politisk styrning av digitaliseringen (i stort sett)

Utvecklingen sker genom ett genomgripande samarbete mellan IT-enheten och utbildningssektorn. Tillsammans leder vi utvecklingen framåt.

Genom att det inte finns en tydlig politisk styrning är det än mer viktigt att styrkedjan i förvaltningen fungerar - att det inte blir top/down.

Malmö

Har dokumenterat sitt arbete med digitalisering av hela kommunen

Det är inte ett separat IT-projekt utan ett utvecklingsprojekt

Politiken har i huvudsak inte varit aktiva, arbetet har förts på förvaltningsnivå

Stockholm

Att det finns centralt fattade beslut om en gemensam infrastruktur

Det finns centrala styrdokument när det gäller digitalisering av undervisningen och om molntjänster, grön IT och säkerhet

Centralt beslut om 1-1 på gymnasierna - kommunfullmäktigebeslut

Västerås

Har på förvaltningsnivå arbetat med digitalisering under lång tid

Staden har haft ett bra stadsnät som möjliggjort digitaliseringen

Det finns ett måldokument som heter Program för digital förnyelse som nu är ute på remiss

När detta är antaget kan det användas som stöd för verksamheterna

Arbetet har hittills utgått från behoven och från verksamheternas arbete.

Umeå

En förvaltning men alla nämnderna är kvar.

Tidigt satsning på trådlösa nätverk och på 1-1-datorer - Omvärldstrycket hade stor betydelse. På gymnasiet 1-1 sedan länge, nu även på åk 7-9.

Även politiskt fanns ett starkt stöd för digitalisering. Eget kompetenscentrum för utveckling.