Skillnad mellan versioner av "Hela styrkedjan med"
Rad 1: | Rad 1: | ||
Här samlar vi allt vi vill berätta om detta [[Nyckelområden|arbetsområde]]... | Här samlar vi allt vi vill berätta om detta [[Nyckelområden|arbetsområde]]... | ||
+ | |||
+ | ==== Hur och när ==== | ||
==== Exempel ifrån några kommuner ==== | ==== Exempel ifrån några kommuner ==== |
Versionen från 23 mars 2017 kl. 09.49
Här samlar vi allt vi vill berätta om detta arbetsområde...
Hur och när
Exempel ifrån några kommuner
Här beskriver några kommuner hur deras styrkor i att arbete med hela styrkedjan för att driva på digitalisering.
Botkyrka
Politiken har varit och är den stora drivkraften. “Alla elever på högstadiet ska få en egen dator” sedan kom gymnasiet och därefter elever för tidigare åk.
Digital strategi för att stödja barns och elevers lärande som kommer att tas politiskt. Har tagits fram i samverkan med politiken (presidiet för nämnden)
Härryda
Ingen politisk styrning av digitaliseringen (i stort sett)
Utvecklingen sker genom ett genomgripande samarbete mellan IT-enheten och utbildningssektorn. Tillsammans leder vi utvecklingen framåt.
Genom att det inte finns en tydlig politisk styrning är det än mer viktigt att styrkedjan i förvaltningen fungerar - att det inte blir top/down.
Malmö
Har dokumenterat sitt arbete med digitalisering av hela kommunen
Det är inte ett separat IT-projekt utan ett utvecklingsprojekt
Politiken har i huvudsak inte varit aktiva, arbetet har förts på förvaltningsnivå
Stockholm
Att det finns centralt fattade beslut om en gemensam infrastruktur
Det finns centrala styrdokument när det gäller digitalisering av undervisningen och om molntjänster, grön IT och säkerhet
Centralt beslut om 1-1 på gymnasierna - kommunfullmäktigebeslut
Västerås
Har på förvaltningsnivå arbetat med digitalisering under lång tid
Staden har haft ett bra stadsnät som möjliggjort digitaliseringen
Det finns ett måldokument som heter Program för digital förnyelse som nu är ute på remiss
När detta är antaget kan det användas som stöd för verksamheterna
Arbetet har hittills utgått från behoven och från verksamheternas arbete.
Umeå
En förvaltning men alla nämnderna är kvar.
Tidigt satsning på trådlösa nätverk och på 1-1-datorer - Omvärldstrycket hade stor betydelse. På gymnasiet 1-1 sedan länge, nu även på åk 7-9.
Även politiskt fanns ett starkt stöd för digitalisering. Eget kompetenscentrum för utveckling.