Skillnad mellan versioner av "Hela styrkedjan med"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
(Innehåll)
Rad 1: Rad 1:
 
Här samlar vi allt vi vill berätta om detta [[Nyckelområden|arbetsområde]]...
 
Här samlar vi allt vi vill berätta om detta [[Nyckelområden|arbetsområde]]...
  
Hur
+
==== Exempel ifrån några kommuner ====
 +
Här beskriver några kommuner hur deras styrkor i att arbete med hela styrkedjan för att driva på digitalisering.
  
När
+
===== Botkyrka =====
 +
Politiken har varit och är den stora drivkraften. “Alla elever på högstadiet ska få en egen dator” sedan kom gymnasiet och därefter elever för tidigare åk.
  
Stockholm
+
Digital strategi för att stödja barns och elevers lärande som kommer att tas politiskt. Har tagits fram i samverkan med politiken (presidiet för nämnden)
  
Vi har varit fem kommuner som har arbetat med detta område Botkyrka, Härryda, Malmö,  Stockholm , Umeå, och  Västerås,
+
===== Härryda =====
 +
Ingen politisk styrning av digitaliseringen (i stort sett)
  
Så här har vi var och en beskrivit våra styrkor i våra respektive kommun
+
Utvecklingen sker genom ett genomgripande samarbete mellan IT-enheten och utbildningssektorn. Tillsammans leder vi utvecklingen framåt.
 +
 
 +
Genom att det inte finns en tydlig politisk styrning är det än mer viktigt att styrkedjan i förvaltningen fungerar - att det inte blir top/down.
 +
 
 +
===== Malmö =====
 +
Har dokumenterat sitt arbete med digitalisering av hela kommunen
 +
 
 +
Det är inte ett separat IT-projekt utan ett utvecklingsprojekt
 +
 
 +
Politiken har i huvudsak inte varit aktiva, arbetet har förts på förvaltningsnivå
 +
 
 +
===== Stockholm =====
 +
Att det finns centralt fattade beslut om en gemensam infrastruktur
 +
 
 +
Det finns centrala styrdokument när det gäller digitalisering av undervisningen och om molntjänster, grön IT och säkerhet
 +
 
 +
Centralt beslut om 1-1 på gymnasierna - kommunfullmäktigebeslut
 +
 
 +
===== Västerås =====
 +
Har på förvaltningsnivå arbetat med digitalisering under lång tid
 +
 
 +
Staden har haft ett bra stadsnät som möjliggjort digitaliseringen
 +
 
 +
Det finns ett måldokument som heter Program för digital förnyelse som nu är ute på remiss
 +
 
 +
När detta är antaget kan det användas som stöd för verksamheterna
 +
 
 +
Arbetet har hittills utgått från behoven och från verksamheternas arbete.
 +
 
 +
===== Umeå =====
 +
En förvaltning men alla nämnderna är kvar.
 +
 
 +
Tidigt satsning på trådlösa nätverk och på 1-1-datorer - Omvärldstrycket hade stor betydelse. På gymnasiet 1-1 sedan länge, nu även på åk 7-9.
 +
 
 +
Även politiskt fanns ett starkt stöd för digitalisering. Eget kompetenscentrum för utveckling.
  
 
{{stub}}
 
{{stub}}
 
[[Kategori:Arbetsområde]]
 
[[Kategori:Arbetsområde]]

Versionen från 23 mars 2017 kl. 10.47

Här samlar vi allt vi vill berätta om detta arbetsområde...

Exempel ifrån några kommuner

Här beskriver några kommuner hur deras styrkor i att arbete med hela styrkedjan för att driva på digitalisering.

Botkyrka

Politiken har varit och är den stora drivkraften. “Alla elever på högstadiet ska få en egen dator” sedan kom gymnasiet och därefter elever för tidigare åk.

Digital strategi för att stödja barns och elevers lärande som kommer att tas politiskt. Har tagits fram i samverkan med politiken (presidiet för nämnden)

Härryda

Ingen politisk styrning av digitaliseringen (i stort sett)

Utvecklingen sker genom ett genomgripande samarbete mellan IT-enheten och utbildningssektorn. Tillsammans leder vi utvecklingen framåt.

Genom att det inte finns en tydlig politisk styrning är det än mer viktigt att styrkedjan i förvaltningen fungerar - att det inte blir top/down.

Malmö

Har dokumenterat sitt arbete med digitalisering av hela kommunen

Det är inte ett separat IT-projekt utan ett utvecklingsprojekt

Politiken har i huvudsak inte varit aktiva, arbetet har förts på förvaltningsnivå

Stockholm

Att det finns centralt fattade beslut om en gemensam infrastruktur

Det finns centrala styrdokument när det gäller digitalisering av undervisningen och om molntjänster, grön IT och säkerhet

Centralt beslut om 1-1 på gymnasierna - kommunfullmäktigebeslut

Västerås

Har på förvaltningsnivå arbetat med digitalisering under lång tid

Staden har haft ett bra stadsnät som möjliggjort digitaliseringen

Det finns ett måldokument som heter Program för digital förnyelse som nu är ute på remiss

När detta är antaget kan det användas som stöd för verksamheterna

Arbetet har hittills utgått från behoven och från verksamheternas arbete.

Umeå

En förvaltning men alla nämnderna är kvar.

Tidigt satsning på trådlösa nätverk och på 1-1-datorer - Omvärldstrycket hade stor betydelse. På gymnasiet 1-1 sedan länge, nu även på åk 7-9.

Även politiskt fanns ett starkt stöd för digitalisering. Eget kompetenscentrum för utveckling.