Skillnad mellan versioner av "Hela styrkedjan med"
Rad 44: | Rad 44: | ||
==== Exempel ifrån några kommuner ==== | ==== Exempel ifrån några kommuner ==== | ||
− | Här beskriver några kommuner | + | Här beskriver några kommuner deras styrkor i att arbete med hela styrkedjan för att driva på digitalisering. |
===== Botkyrka ===== | ===== Botkyrka ===== | ||
Rad 60: | Rad 60: | ||
[http://www.botkyrka.se/SiteCollectionDocuments/Barn%20och%20Utbildning/IKT/Projektplan_en_elev_en_dator.pdf Projektplan för 1:1 införande Botkyrka 2012] | [http://www.botkyrka.se/SiteCollectionDocuments/Barn%20och%20Utbildning/IKT/Projektplan_en_elev_en_dator.pdf Projektplan för 1:1 införande Botkyrka 2012] | ||
− | [http://www.botkyrka.se/barnochutbildning/IKT-satsning/utvardering Utvärdering 1:1 Botkyrka] | + | [http://www.botkyrka.se/barnochutbildning/IKT-satsning/utvardering Utvärdering 1:1 Botkyrka] |
+ | |||
+ | [https://youtu.be/gSyfCf2SF_I Digitala Ekosystem] | ||
===== Härryda ===== | ===== Härryda ===== |
Versionen från 24 mars 2017 kl. 08.25
Här samlar vi allt vi vill berätta om detta arbetsområde...
Innehåll
Inledning
Den digitala utvecklingstakten är hög och ställer krav på oss som organisation att möta upp. Det är inte längre en fråga om när utvecklingen kommer ske, utan om hur snabbt den kan ske och hur snabbt vi kan ställa om. Vi måste därför säkerställa att vi stödjer våra, medborgare , personal, barn och elever i en digital värld så att deras förutsättningar att verkar och utvecklas möts. Den digitala transformationen är inte avgränsad utan är ett kommunövergripande ansvar att förhålla sig till. Se slutbetänkande För digitalisering i tiden (SOU 2016:89). http://digitaliseringskommissionen.se/
Utredningen om effektiv styrning av nationella digitala tjänster överlämnades den 20 mars sitt delbetänkande "digitalforvaltning.nu" till regeringen. Där beskriver man nuläget såosm “ Sverige behöver en förvaltningspolitik för en nationell digital infrastruktur. Sverige har halkat efter jämförbara länder när det gäller digital förvaltning.” http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/03/sou-201723/
Omvärlden
Trycket ifrån omvärlden
Vision
Framtiden skapas av mod och visioner...
Gemensam syfte och mål
Vår gemensamma syfte och övergripande målHela styrkedjan med
Politik
Vad ( = styrdokument)
Hur ( = ansvar, uppföljning, incitamentsstrukturer)
Kommunövergripande
Vad
Hur
Verksamhetsspecifikt
Vad
Hur
Medborgarperspektivet
Vad
Hur
Exempel ifrån några kommuner
Här beskriver några kommuner deras styrkor i att arbete med hela styrkedjan för att driva på digitalisering.
Botkyrka
Att hela styrkedjan är med har varit och är Botkyrkas styrka i den pågående förändrings och utvecklings processerna kopplade till digitalisering.
Utbildningsnämnden beslut 2010 att samtliga elever i åk sju till nio skulle ha en egen digital enhet blev startskottet till ett nuläge där samtliga elever på gymnasiet har egen digital enhet och där vi har ett minimum nivå på en digital enhet på tre elever i F-6 och en minimum nivå på en digtal enhet på tio barn inom förskolan.
I samspel med IT-enheten erbjuder förvaltningen idag ett brett spektrum av digitala enheter, PC, Mac, läsplattor och chromebooks för att ge verksamheten förutsättningar för att kunna välja de digitala enheter som de bedömer bäst stödjer de lärande processerna. Hösten 2016 inleddes ett arbete av IT-enheten för att utöka nätverkskapaciteten på samtliga enheter på utbildningsförvaltningen. Arbetet slutfördes i december 2016. Parallellt pågår en uppgradering av våra trådlösa nätverket på samtliga enheter. Det påbörjades 2016 och är ett treårigt projekt.
Deltagande och medverkan i ICTLT 2016, the 5th International Conference on Teaching and Learning with Technology Singapore. En delegation av nio personer , med representanter från nämnd, förvaltningsledning, skolledare och pedagoger.
Arbetet pågår att ta fram en “Strategi för barns och elevers lärande i en digital värld” som ska till beslut i utbildningsnämnden i juni 2017. Vi tar fram denna strategi för att få fram en gemensam vision och syfte i vårt utvecklings och förändringsarbete framöver.
Projektplan för 1:1 införande Botkyrka 2012
Härryda
Ingen politisk styrning av digitaliseringen (i stort sett)
Utvecklingen sker genom ett genomgripande samarbete mellan IT-enheten och utbildningssektorn. Tillsammans leder vi utvecklingen framåt.
Genom att det inte finns en tydlig politisk styrning är det än mer viktigt att styrkedjan i förvaltningen fungerar - att det inte blir top/down.
Malmö
Har dokumenterat sitt arbete med digitalisering av hela kommunen
Det är inte ett separat IT-projekt utan ett utvecklingsprojekt
Politiken har i huvudsak inte varit aktiva, arbetet har förts på förvaltningsnivå
Stockholm
Att det finns centralt fattade beslut om en gemensam infrastruktur
Det finns centrala styrdokument när det gäller digitalisering av undervisningen och om molntjänster, grön IT och säkerhet
Centralt beslut om 1-1 på gymnasierna - kommunfullmäktigebeslut
Västerås
Har på förvaltningsnivå arbetat med digitalisering under lång tid
Staden har haft ett bra stadsnät som möjliggjort digitaliseringen
Det finns ett måldokument som heter Program för digital förnyelse som nu är ute på remiss
När detta är antaget kan det användas som stöd för verksamheterna
Arbetet har hittills utgått från behoven och från verksamheternas arbete.
Umeå
En förvaltning men alla nämnderna är kvar.
Tidigt satsning på trådlösa nätverk och på 1-1-datorer - Omvärldstrycket hade stor betydelse. På gymnasiet 1-1 sedan länge, nu även på åk 7-9.
Även politiskt fanns ett starkt stöd för digitalisering. Eget kompetenscentrum för utveckling.