Skillnad mellan versioner av "Användare:Jonas Berling"

Från Mittköping
Hoppa till:navigering, sök
(Skrivit klart mina memoarer.)
Rad 5: Rad 5:
  
 
Hållplatser och minnesvärda digitala resor:
 
Hållplatser och minnesvärda digitala resor:
* Fick min första dator som tidig tonåring under tidigt 1980-tal. Den första Sinclair tx81 skruvade min storebror sönder efter två veckor utan att lyckas sätta ihop. Den andra Sinclar spektrum köpte min far via momsfusk där datorn bokfördes som traktordäck. Spel var dyra och svårtillgängliga så drömmar om spel ledde till hyggligt god kunskap att programmera i Basic
+
* Fick min första dator som tidig tonåring under tidigt 1980-tal. Den första Sinclair TX81 skruvade min storebror sönder efter två veckor utan att sedan lyckas sätta ihop. Den andra, Sinclair Spektrum köpte min far via momsfusk där datorn bokfördes som traktordäck. Spel var dyra och svårtillgängliga så drömmar om spel ledde till hyggligt god kunskap att programmera i Basic - något jag märker fortfarande är användbart när man ska börja programmera i skolan.
* Första lärarjobbet i Karlstad 1994 där jag turligt nog fann både hade datorsalar, multimedialab, Ataridatorer med musikprogram och ett nätverk. En skola i framkant där jag ansvarade för skoltidingsredaktionen efter skoltid för att få mer tid i datorsalarna. Eleverna var dock mer intresserade av att spela Doom i LAN-form än journalistisk verksamhet.  
+
* Första lärarjobbet i Karlstad 1994 där jag turligt nog fann både hade datorsalar, multimedialab, Ataridatorer med musikprogram och ett nätverk. En skola i framkant där jag ansvarade för skoltidningsredaktionen efter skoltid - det var ju ett sätt att få mer tid i datorsalarna. Eleverna var dock mer intresserade av att spela Doom i LAN-form än journalistisk verksamhet. Jag fattade ingenting av vad kidsen höll på med...  
 
* Som lärare användes under andra halvan av 90-talet egen bärbar dator för att via egen databas planera och dokumentera. Tänk som man höll på! En dåres envishet...
 
* Som lärare användes under andra halvan av 90-talet egen bärbar dator för att via egen databas planera och dokumentera. Tänk som man höll på! En dåres envishet...
* Under ITIS arbete med samordning och stöd till skolor och arbetslag via mitt arbete på Älvsborgs kommunförbund/AV-Media-central. Kuskade runt med bärbara datorer i var och varannan skola i saligt avsomnade Älvsborgs län.
+
* Under ITIS arbete med samordning och stöd till skolor och arbetslag via mitt arbete på Älvsborgs kommunförbund/AV-Media-central. Kuskade runt med bärbara datorer i var och varannan skola i saligt avsomnade Älvsborgs län under några år.
 +
* Massor av lärarjobb i olika skolår och skolformer och med olika digitala verktyg - Kommunalt och friskola - Lågstadiet och komvux - PC och Mac - Lärplattformar och Google Drive.
 +
* 14 år som lärare och 10 år som utvecklingsledare på Fridaskolorna och Didaktik Centrum under åren då man genomförde 1-1 i stor skala. I Fridaskolornas fall var jag en av de som fick ansvar för implementering och kompetensutveckling i samband med 1-till-1-satsningarna (2009). Detta var en satsning som innebar att man sålda av varenda pryl man hade och istället leasde allt. Ingen egen drift skulle ske och en oerhört platt organsition fungerade som en organism där utveckling skedde samtidigt men utifrån en mycket tydlig vision och tydliga systematiska verktyg för hur utveckling sker (mycket systemteori i praktiken).
 +
* 2015 lämnade jag något jag gillade för något annat jag kommit att gilla lika mycket - från Fridaskolorna till Uddevalla kommun. Här skulle vi nu digitalisera grundskolan i grunden utifrån Likvärdighet som ledstjärna. Detta har inneburit mycket samverkan mellan alla skolformer och IT-avdelningen. En kompetensutveckling av alla personal som tar stöd i tydliga prioriterade mål och ett systematiskt kvalitetsarbete där varje skola är en nod som aktivt utvecklar. I det jobbet är det min uppgift att ge stöd och utmana för att få varje pedagog att utveckla undervisningen.

Versionen från 24 mars 2017 kl. 15.50

Image001.png

Skolutvecklare med rejäl dragning åt digitalisering i Uddevalla kommun. Min roll är att stödja grundskolornas utvecklingsarbetet i linje vår vision "Liv, Lust och Läge ger livskvalitet" och med sikte på våra motorvägsmål "Lärande för hållbar utveckling", "IKT i skolan" samt "Bedömning för lärande".

Samordnar info kring Uddevalla kommuns medverkan i LEDA för smartare välfärd inom spåret "Skola och lärande".

Hållplatser och minnesvärda digitala resor:

  • Fick min första dator som tidig tonåring under tidigt 1980-tal. Den första Sinclair TX81 skruvade min storebror sönder efter två veckor utan att sedan lyckas sätta ihop. Den andra, Sinclair Spektrum köpte min far via momsfusk där datorn bokfördes som traktordäck. Spel var dyra och svårtillgängliga så drömmar om spel ledde till hyggligt god kunskap att programmera i Basic - något jag märker fortfarande är användbart när man ska börja programmera i skolan.
  • Första lärarjobbet i Karlstad 1994 där jag turligt nog fann både hade datorsalar, multimedialab, Ataridatorer med musikprogram och ett nätverk. En skola i framkant där jag ansvarade för skoltidningsredaktionen efter skoltid - det var ju ett sätt att få mer tid i datorsalarna. Eleverna var dock mer intresserade av att spela Doom i LAN-form än journalistisk verksamhet. Jag fattade ingenting av vad kidsen höll på med...
  • Som lärare användes under andra halvan av 90-talet egen bärbar dator för att via egen databas planera och dokumentera. Tänk som man höll på! En dåres envishet...
  • Under ITIS arbete med samordning och stöd till skolor och arbetslag via mitt arbete på Älvsborgs kommunförbund/AV-Media-central. Kuskade runt med bärbara datorer i var och varannan skola i saligt avsomnade Älvsborgs län under några år.
  • Massor av lärarjobb i olika skolår och skolformer och med olika digitala verktyg - Kommunalt och friskola - Lågstadiet och komvux - PC och Mac - Lärplattformar och Google Drive.
  • 14 år som lärare och 10 år som utvecklingsledare på Fridaskolorna och Didaktik Centrum under åren då man genomförde 1-1 i stor skala. I Fridaskolornas fall var jag en av de som fick ansvar för implementering och kompetensutveckling i samband med 1-till-1-satsningarna (2009). Detta var en satsning som innebar att man sålda av varenda pryl man hade och istället leasde allt. Ingen egen drift skulle ske och en oerhört platt organsition fungerade som en organism där utveckling skedde samtidigt men utifrån en mycket tydlig vision och tydliga systematiska verktyg för hur utveckling sker (mycket systemteori i praktiken).
  • 2015 lämnade jag något jag gillade för något annat jag kommit att gilla lika mycket - från Fridaskolorna till Uddevalla kommun. Här skulle vi nu digitalisera grundskolan i grunden utifrån Likvärdighet som ledstjärna. Detta har inneburit mycket samverkan mellan alla skolformer och IT-avdelningen. En kompetensutveckling av alla personal som tar stöd i tydliga prioriterade mål och ett systematiskt kvalitetsarbete där varje skola är en nod som aktivt utvecklar. I det jobbet är det min uppgift att ge stöd och utmana för att få varje pedagog att utveckla undervisningen.